Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και ο Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (ΕΛΟΤ Α.Ε.), εκτιμώντας την ανάγκη σφαιρικής και αντικειμενικής πληροφόρησης των καταναλωτών, που απορρέει από τη μεγάλη προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών που διατίθενται στην αγορά, αποφάσισαν να συνεργαστούν και να συντονίσουν τη δράση τους για τη δημιουργία και λειτουργία στο πλαίσιο του ΕΛΟΤ ενός τομέα συγκριτικών δοκιμών προϊόντων και υπηρεσιών. Πληροφορούμενοι τα αποτελέσματα των δοκιμών αυτών, οι καταναλωτές θα έχουν μία σημαντική βοήθεια να κρίνουν ποιες υπηρεσίες ή προϊόντα από αυτά που προσφέρονται στην αγορά ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες, τις δυνατότητες και τις προτιμήσεις τους.
Αποστολή του εν λόγω Τομέα δραστηριοτήτων του ΕΛΟΤ, όπως ανακοίνωσαν ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, Δημήτρης Σπυράκος, και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΛΟΤ, Χρήστος Ζακολίκος, είναι η ενημέρωση των καταναλωτών ως προς τα αντικειμενικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα προϊόντων και υπηρεσιών, ώστε οι καταναλωτές να είναι σε θέση να αξιολογούν, να συγκρίνουν και να επιλέγουν αυτά με γνώμονα την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του εισοδήματός τους.
Ο Τομέας θα έχει ως έργο τη συγκριτική εξέταση των προϊόντων και των υπηρεσιών και θα γνωστοποιεί τα αποτελέσματα των ερευνών του, προκειμένου οι καταναλωτές να τα λαμβάνουν υπόψη τους πριν από την προμήθεια ενός προϊόντος ή πριν από τη χρήση μιας υπηρεσίας. Παράλληλα, θα δίνει στη δημοσιότητα και πληροφορίες που αφορούν τα γενικά συμφέροντα του καταναλωτικού κοινού.
Ο εν λόγω Τομέας θα ενταχθεί στον ΕΛΟΤ και ονομάζεται χάριν συντομίας στη συνέχεια «ΕΛΟΤ - ΤΕST». Για τη μορφή οργάνωσης και άσκησης της εν λόγω δραστηριότητας θα αξιοποιηθεί η εμπειρία αντίστοιχων ινστιτούτων συγκριτικών δοκιμών άλλων χωρών, με τους οποίους η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και ο ΕΛΟΤ θα συνεργαστούν αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και τη μακρόχρονη εμπειρία τους. Ο ΕΛΟΤ θα έχει τη διοικητική, οργανωτική, οικονομική ευθύνη για τη λειτουργία του τομέα, ενώ στην ανάπτυξη και την άσκηση των δραστηριοτήτων του θα συμπράττουν μέσα από διαδικασίες που θα διασφαλίζουν την αμεροληψία και αντικειμενικότητα των συγκριτικών δοκιμών και οι φορείς της αγοράς.
Βασικό χαρακτηριστικό του θα είναι η αντικειμενικότητα και η αμεροληψία στη δράση του. Η προμήθεια των προϊόντων και η χρήση των υπηρεσιών που θα αποτελούν αντικείμενο των ερευνών του θα γίνεται ανώνυμα και υπό τους όρους συνήθους εκτέλεσης του εμπορίου και της παροχής υπηρεσιών Οι έρευνες και δοκιμές των υπό εξέταση προϊόντων και υπηρεσιών θα διεξάγονται από τις υπηρεσίες ή στα εργαστήριά του ΕΛΟΤ ή θα ανατίθενται σε ανεξάρτητα ινστιτούτα και εργαστήρια. Καλή ποιότητα, ευνοϊκή τιμή και σεβασμός στο περιβάλλον είναι οι τρεις βασικοί παράγοντες, οι οποίοι θα λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Οι τομείς στους οποίους θα δραστηριοποιείται ο ΕΛΟΤ - ΤΕST καταλαμβάνουν όλο το εύρος των προϊόντων και των υπηρεσιών που διατίθενται στην αγορά, με έμφαση σε αυτούς που αφορούν στην καθημερινότητα και ενδιαφέρουν περισσότερο τους καταναλωτές. Αντικείμενο της ερευνητικής δράσης του θα αποτελούν τρόφιμα, ποτά, προϊόντα και υπηρεσίες πληροφορικής, τηλεφωνίας, εικόνας και ήχου, υγείας και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, ηλεκτρονικές συσκευές, εκπαίδευσης, αθλητισμού, προϊόντα και υπηρεσίες για τον ελεύθερο χρόνο, για το σπίτι, το παιδί και την οικογένεια, τραπεζικά και ασφαλιστικά προϊόντα, αλλά και θέματα όπως περιβάλλον, ενέργεια, πρόνοια και άλλα. Για τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των ερευνών του ο ΕΛΟΤ - ΤΕST θα εκδίδει ενημερωτικά φυλλάδια και περιοδικό, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορεί ο καθένας να ενημερωθεί για τα αποτελέσματα των δοκιμών. Παράλληλα, θα προσφέρεται και η δυνατότητα εξατομικευμένης χρήσης των αποτελεσμάτων μέσω διαδραστικών εργαλείων υπολογισμού.
Η σύσταση και η εναρκτήρια λειτουργία του ΕΛΟΤ-ΤΕST θα χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ του ΕΣΠΑ. Με την εξέλιξη του έργου και την εδραίωσή του στη συνείδηση των καταναλωτών και κατασκευαστών προϊόντων και παρόχων υπηρεσιών προσδοκάται η αυτοχρηματοδότηση του θεσμού. Αυτή θα επιτευχθεί από την είσπραξη εσόδων από τις πωλήσεις των εκδόσεων/περιοδικών, την επί ανταλλάγματι χρήση ορισμένων εκ των υπηρεσιών στο διαδίκτυο, την πώληση/μίσθωση λογοτύπων με τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων των εξετασθέντων προϊόντων και υπηρεσιών στους εμπόρους και στους πάροχους, την παροχή υπηρεσιών πληροφόρησης κ.ά. Διευκρινίζεται ότι ο ΕΛΟΤ-ΤΕST δεν θα προβαίνει σε οποιουδήποτε είδους διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών, οι δε χορηγίες τρίτων θα είναι επιτρεπτές μόνο υπό προϋποθέσεις. Με τον τρόπο αυτόν εξασφαλίζεται η ανεξαρτησία και η ουδετερότητα του φορέα, οι οποίες θα του προσδώσουν περίοπτη θέση στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού και του επιχειρηματικού κόσμου.
Η δράση του ΕΛΟΤ-ΤΕST θα αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο στην υπηρεσία του Έλληνα καταναλωτή, στην προσπάθειά του να επιλέγει τα πιο κατάλληλα και συμφέροντα προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες και προτιμήσεις του. Παράλληλα, μέσα από τα αποτελέσματα των ερευνών θα ασκείται επιρροή τόσο σε παραγωγούς όσο και σε κατασκευαστές και διανομείς προϊόντων και πάροχους υπηρεσιών για τη βελτίωση των προϊόντων και υπηρεσιών που διαθέτουν στους καταναλωτές με αποτέλεσμα την αναβάθμιση της ποιότητας της αγοράς. Η εμπειρία από τη δράση αντίστοιχων φορέων του εξωτερικού, οι οποίοι λειτουργούν ήδη από δεκαετίες, μας δείχνει ότι ο φορέας αυτός μπορεί να εξελιχθεί σε ρυθμιστικό παράγοντα της αγοράς και να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τους προμηθευτές – πάροχους υπηρεσιών.
www.diorismos.gr
Αποστολή του εν λόγω Τομέα δραστηριοτήτων του ΕΛΟΤ, όπως ανακοίνωσαν ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, Δημήτρης Σπυράκος, και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΛΟΤ, Χρήστος Ζακολίκος, είναι η ενημέρωση των καταναλωτών ως προς τα αντικειμενικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα προϊόντων και υπηρεσιών, ώστε οι καταναλωτές να είναι σε θέση να αξιολογούν, να συγκρίνουν και να επιλέγουν αυτά με γνώμονα την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του εισοδήματός τους.
Ο Τομέας θα έχει ως έργο τη συγκριτική εξέταση των προϊόντων και των υπηρεσιών και θα γνωστοποιεί τα αποτελέσματα των ερευνών του, προκειμένου οι καταναλωτές να τα λαμβάνουν υπόψη τους πριν από την προμήθεια ενός προϊόντος ή πριν από τη χρήση μιας υπηρεσίας. Παράλληλα, θα δίνει στη δημοσιότητα και πληροφορίες που αφορούν τα γενικά συμφέροντα του καταναλωτικού κοινού.
Ο εν λόγω Τομέας θα ενταχθεί στον ΕΛΟΤ και ονομάζεται χάριν συντομίας στη συνέχεια «ΕΛΟΤ - ΤΕST». Για τη μορφή οργάνωσης και άσκησης της εν λόγω δραστηριότητας θα αξιοποιηθεί η εμπειρία αντίστοιχων ινστιτούτων συγκριτικών δοκιμών άλλων χωρών, με τους οποίους η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και ο ΕΛΟΤ θα συνεργαστούν αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και τη μακρόχρονη εμπειρία τους. Ο ΕΛΟΤ θα έχει τη διοικητική, οργανωτική, οικονομική ευθύνη για τη λειτουργία του τομέα, ενώ στην ανάπτυξη και την άσκηση των δραστηριοτήτων του θα συμπράττουν μέσα από διαδικασίες που θα διασφαλίζουν την αμεροληψία και αντικειμενικότητα των συγκριτικών δοκιμών και οι φορείς της αγοράς.
Βασικό χαρακτηριστικό του θα είναι η αντικειμενικότητα και η αμεροληψία στη δράση του. Η προμήθεια των προϊόντων και η χρήση των υπηρεσιών που θα αποτελούν αντικείμενο των ερευνών του θα γίνεται ανώνυμα και υπό τους όρους συνήθους εκτέλεσης του εμπορίου και της παροχής υπηρεσιών Οι έρευνες και δοκιμές των υπό εξέταση προϊόντων και υπηρεσιών θα διεξάγονται από τις υπηρεσίες ή στα εργαστήριά του ΕΛΟΤ ή θα ανατίθενται σε ανεξάρτητα ινστιτούτα και εργαστήρια. Καλή ποιότητα, ευνοϊκή τιμή και σεβασμός στο περιβάλλον είναι οι τρεις βασικοί παράγοντες, οι οποίοι θα λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Οι τομείς στους οποίους θα δραστηριοποιείται ο ΕΛΟΤ - ΤΕST καταλαμβάνουν όλο το εύρος των προϊόντων και των υπηρεσιών που διατίθενται στην αγορά, με έμφαση σε αυτούς που αφορούν στην καθημερινότητα και ενδιαφέρουν περισσότερο τους καταναλωτές. Αντικείμενο της ερευνητικής δράσης του θα αποτελούν τρόφιμα, ποτά, προϊόντα και υπηρεσίες πληροφορικής, τηλεφωνίας, εικόνας και ήχου, υγείας και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, ηλεκτρονικές συσκευές, εκπαίδευσης, αθλητισμού, προϊόντα και υπηρεσίες για τον ελεύθερο χρόνο, για το σπίτι, το παιδί και την οικογένεια, τραπεζικά και ασφαλιστικά προϊόντα, αλλά και θέματα όπως περιβάλλον, ενέργεια, πρόνοια και άλλα. Για τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των ερευνών του ο ΕΛΟΤ - ΤΕST θα εκδίδει ενημερωτικά φυλλάδια και περιοδικό, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθεί ιστοσελίδα, στην οποία θα μπορεί ο καθένας να ενημερωθεί για τα αποτελέσματα των δοκιμών. Παράλληλα, θα προσφέρεται και η δυνατότητα εξατομικευμένης χρήσης των αποτελεσμάτων μέσω διαδραστικών εργαλείων υπολογισμού.
Η σύσταση και η εναρκτήρια λειτουργία του ΕΛΟΤ-ΤΕST θα χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ - ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ του ΕΣΠΑ. Με την εξέλιξη του έργου και την εδραίωσή του στη συνείδηση των καταναλωτών και κατασκευαστών προϊόντων και παρόχων υπηρεσιών προσδοκάται η αυτοχρηματοδότηση του θεσμού. Αυτή θα επιτευχθεί από την είσπραξη εσόδων από τις πωλήσεις των εκδόσεων/περιοδικών, την επί ανταλλάγματι χρήση ορισμένων εκ των υπηρεσιών στο διαδίκτυο, την πώληση/μίσθωση λογοτύπων με τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων των εξετασθέντων προϊόντων και υπηρεσιών στους εμπόρους και στους πάροχους, την παροχή υπηρεσιών πληροφόρησης κ.ά. Διευκρινίζεται ότι ο ΕΛΟΤ-ΤΕST δεν θα προβαίνει σε οποιουδήποτε είδους διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών, οι δε χορηγίες τρίτων θα είναι επιτρεπτές μόνο υπό προϋποθέσεις. Με τον τρόπο αυτόν εξασφαλίζεται η ανεξαρτησία και η ουδετερότητα του φορέα, οι οποίες θα του προσδώσουν περίοπτη θέση στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού και του επιχειρηματικού κόσμου.
Η δράση του ΕΛΟΤ-ΤΕST θα αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο στην υπηρεσία του Έλληνα καταναλωτή, στην προσπάθειά του να επιλέγει τα πιο κατάλληλα και συμφέροντα προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες και προτιμήσεις του. Παράλληλα, μέσα από τα αποτελέσματα των ερευνών θα ασκείται επιρροή τόσο σε παραγωγούς όσο και σε κατασκευαστές και διανομείς προϊόντων και πάροχους υπηρεσιών για τη βελτίωση των προϊόντων και υπηρεσιών που διαθέτουν στους καταναλωτές με αποτέλεσμα την αναβάθμιση της ποιότητας της αγοράς. Η εμπειρία από τη δράση αντίστοιχων φορέων του εξωτερικού, οι οποίοι λειτουργούν ήδη από δεκαετίες, μας δείχνει ότι ο φορέας αυτός μπορεί να εξελιχθεί σε ρυθμιστικό παράγοντα της αγοράς και να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τους προμηθευτές – πάροχους υπηρεσιών.
www.diorismos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου